W grudniu 2018 r. pracownicy Katedry Systemów Elektronicznych i Telekomunikacyjnych Politechniki Rzeszowskiej już kolejny rok z rzędu realizowali w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu, spółce należącej do koncernu Lockheed Martin (PZL Mielec), prace badawczo-rozwojowe z wykorzystaniem systemu antenowego, który stanowi element zaplecza przemysłowego w zakresie badań kompatybilności elektromagnetycznej systemów pokładowych i radiokomunikacyjnych montowanych na statkach powietrznych. W ramach przedmiotowego etapu prac B+R pn. „Badania wybranych układów antenowych w poligonowym systemie pomiarowym PZL Mielec” (umowa PRz nr RE-U-18369), pracownicy KSEiT m.in. zrealizowali proces szkolenia zespołu PZL Mielec w zakresie wybranych zagadnień anten i propagacji fal radiowych. Omówione zostały wybrane konstrukcje i parametry anten stosowanych w systemach lotniczych, a także praktyczne problemy związane z ich numerycznym modelowaniem, montażem oraz prawidłowym funkcjonowaniem na statku powietrznym. Rozpatrywane zagadnienia stanowiły podstawę do przygotowania procedur i aparatury kontrolno-pomiarowej PZL Mielec do pomiarów wybranych parametrów anten montowanych na obiektach, których rozmiary geometryczne i masa nie pozwalają na wykonywanie takich działań np. w komorach bezechowych.
System antenowy PZL Mielec jest funkcjonalnym zestawem, w którym możliwe jest wyznaczanie parametrów anten oraz badanie zjawisk propagacji fal radiowych w obszarze pola dalekiego (w strefie promieniowania). Dostępne urządzenia, oprogramowanie oraz aparatura kontrolno-pomiarowa są kompatybilne z infrastrukturą lotniskową PZL Mielec (zaplecze laboratorium badawczego i wyznaczonego poligonu pomiarowego przy drodze do kołowania na lotnisku w Mielcu). Na podkreślenie zasługuje fakt, że przedmiotowe wyposażenie PZL Mielec jest skoordynowane z infrastrukturą laboratoriów kompatybilności elektromagnetycznej EMC i techniki radiowej identyfikacji obiektów RFID KSEiT PRz, które w ramach przedsięwzięcia pn. EMC Lab-Net Polska Sieć Laboratoriów EMC, od sierpnia 2014 r. funkcjonują w obszarze Polskiej Mapy Drogowej Infrastruktury Badawczej, ze specjalizacją w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej statków powietrznych.